Beeldende vorming

De kindertekeningen 


Groep 1






Groep 2


Groep 3



Groep 4


Groep 5

Groep 6



Groep 7


Groep 8








~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
De Venz


Dit is onze creatie. Het vervoersmiddel heet: De Venz! Deze naam hebben wij gekozen omdat wij fans zijn van onze Venz auto.

We hebben ook nog een richtlijn gemaakt qua cijfer voor als we dit zouden doen op onze stage. hier kun je zien waar het voertuig aan moet voldoen voor een voldoende.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eigen les 2D:




Opdracht: Wat is het verschil tussen de boulevard in het licht en die in het donker? Hoe zie je dat? Hoe werk je dat uit? De kinderen hebben aan het eind van de les een boulevard getekend waarin je lichtval kunt zien.
Betekenis: Het thema is Lente, de zon gaat schijnen, mensen komen naar buiten, ze gaan hun bootjes schoonmaken om weer te gaan varen.
Activiteiten: Naar aanleiding van Port of La Ciotat van George Braque laten we de kinderen zelf hun eigen tekening verven met aquarel verf. Er moet eerst een schets worden gemaakt.

Vorm: We hebben gekozen voor het beeldaspect licht. We richten ons vooral op lichtbron, lichtrichting en de slagschaduw. We hebben hiervoor gekozen omdat het bij deze opdracht gaat om het licht in een tekening te brengen.

Materiaal: We gebruiken A5 formaat papier. We hebben wel wat steviger papier nodig, bijvoorbeeld dik tekenpapier. Ieder kind krijgt een grijs potlood om te schetsen, potjes aquarel verf, penselen, kwasten en een bakje water om uit te spoelen. Elke tafel wordt voorzien van kranten en keukenrol.

Beschouwing: We beginnen met een powerpoint met plaatjes van verschillende beelden bij dag en bij nacht. Hierdoor kunnen de kinderen goed het verschil zien in lichtval. Bij deze beelden gaan we vragen stellen.
  •  Zie je verschil in kleuren?
  • Wat is het?
  • Welke vormen zie je?
  • Welke foto is bij dag en welke bij nacht?
  • Hoe zie je dat?

Werkwijze: We vertellen dat je bij aquarelverf verschillende kleuren over elkaar aan kunt brengen, je mengt ze dus niet in een potje. Als ze water gebruiken wordt de kleur zachter en helderder.
Onderzoek: De kinderen gaan experimenteren met kleuren, wat er gebeurt als je veel water toevoegt en wat voor effect het geeft als je veel donker of juist veel licht gebruikt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Eigen les 3D:






Opdracht: Wat is het verschil tussen de vacht van een schaap en van een lammetje? Het lammetje is heel erg glad en het schaap heeft grove krullen. Hoe laat je dat zien in klei? Wanneer heeft een schaap veel haar en wanneer heel weinig?

Betekenis: Het thema is Lente, er worden nieuwe dieren geboren zoals: lammetjes, kuikens, veulens en biggetjes.

Activiteiten: De kinderen gaan met klei een dier maken die voor de Lente centraal staat. Ze letten hierbij op de textuur van de vacht van het dier.

Vorm:  We hebben gekozen voor het beeldaspect textuur omdat het bij pasgeboren dieren heel opvallend is dat ze nog bijna geen haar of heel weinig haar hebben. De volwassen dieren hebben wel een dikke vacht.

Materiaal: Ieder kind krijgt een blokje boetseerklei, een spateltje, een placemat en een bakje water.

Beschouwing: We laten het onderstaande filmpje zien en stellen de volgende beeldvragen:
  • Wat voor dieren heb je gezien?
  • Zie je verschil tussen de moeder en het babytje?
  • Wat valt je op aan de vacht?



Werkwijze: De kinderen leren dat elk dier een verschillende soort vacht heeft. Ook leren ze hoe je dat in klei kan verwerken.

Onderzoek: De kinderen onderzoeken hoe een volwassen schaap zonder haar eruit ziet. Diet die er hetzelfde uit als een lammetje?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Modernistische plaatjes 2D en 3D.
Modernistisch 2D;
Port of La Ciotat
George Braque
1907
We zien een haven in de lente, de bootjes zijn nog niet uitgevaren en er komt een groot schip aan.
Olie op paneel.
Het is duidelijke expressief, 
George Braque uit zijn gevoelens in dit schilderij.We vinden het mooi maar de kleuren hadden iets realistischer gemogen, het water in de haven is wel heel mooi gelukt.









Modernistisch 3D;
Cupid and Psyche
Antonio Canova
1796
We zien Cupido en Psyche, Cupido is een vlinder en verleidt Psyche.
Het is een marmeren beeld en het is uitgehakt uit een groot blok marmer.
Het beeld is ideologisch, het is naar het idee en de gedachten van Antonio.
We vinden dit allemaal een mooi beeld, het ziet er heel echt uit




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Klassieke plaatjes 2D en 3D.

Klassiek 2D:
Bloemen in een terracotta vaas op een marmeren blad.
Arnoldus Bloemers.
Amsterdam 
 1792-1844.
We zien een terracotta vaas met veel kleurige bloemen op een blad staan.
Olie op paneel.
Het is figuratief, het is echt een voorstelling.
We vinden het mooi, vooral het gebruik van "licht".



Klassiek 3D;

Apollo en Daphne
Bernini
Rome  
1622-1625
We zien een groot marmeren beeld van een man en een vrouw in omhelsende positie.
Het is een marmeren beeld en het is uitgehakt uit een groot blok marmer.
Dit beeld is waarschijnlijk in opdracht van iemand gemaakt.
We vinden het een mooi beeld, vooral omdat de details zo goed gelukt zijn.


 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Postmodernistische plaatjes 2D en 3D.

Postmodernistisch 2D;

Jonge Bretonse meisjes in het veld
Henri Breton
Bretagne 1891
We zien een veld met twee varkens en twee meisjes.
Olie op canvas.
Je ziet dat er een eigen interpretatie aan het schilderij is gegeven.
We vinden het schilderij heel erg mooi, maar de kleuren zijn wel wat vaag.


Postmodernistisch 3D:
Schaap met lam
F.T.S Letterie
Utrecht 1975
We zien een schaap met een pasgeboren lammetje die bij de moeder drinkt.
Het beeld is gegoten en in de oven gebakken.
Je ziet dat er veel meer gebruik wordt gemaakt van nieuwe technieken.
We vinden het beeld erg mooi, alleen wel heel donker

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mindmap.


Hier zie je onze mindmap over de lente. Je ziet dat we eerst 4 subcatagorieën hebben gemaakt. Kleuren, voorjaar, natuur en het weer. Vanuit die subcategorieën hebben we nog meer dingen bedacht die met de lente te maken hebben.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Beeldaspecten Klassiek.








Klassiek 2D.


Lichtinval en kleur omdat het licht op de bloemen schijnt en daardoor de kleuren mooi uitkomen. Ook is de omgeving heel donker waardoor de kleuren van de bloemen beter uitkomen.








Klassiek 3D.Vorm omdat je de details heel goed kan zien, hierdoor komt de vorm heel goed tot uiting.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~





Beeldaspecten Modernistisch.
Modernistisch 2D:

Kleur en lichtinval omdat de kleur een hele grote rol speelt. Er is licht en donker gebruikt om schaduw en lichtinval te crëeren.




Modernistisch 3D:

Textuur en vorm omdat de details heel duidelijk zijn. Ook de textuur speelt een grote rol want nu zie je precies in de vleugel waar kortere vleugels zitten en waar langere zitten.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Beeldaspecten Postmodernistisch.


Postmodernistisch 2D:
Vorm omdat alle lijnen in het schilderij heel
erg glad zijn. Ze hebben bijna geen hobbels of hoeken.



Postmodernistisch 3D.

Textuur en vorm omdat ze glad zijn en duidelijke vormen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten